INPP

ćwiczenie sensoryczne dla stóp

INPP to program ćwiczeń ruchowych opracowany przez Instytut Psychologii Neurofizjologicznej. Ma unikatowy charakter, ponieważ umożliwia ocenę stanu układu neuromotorycznego  u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz to, że ćwiczenia INPP mają na celu poprawę koordynacji, równowagi i kształtowanie postawy sięgając do samych początków ich nauki przez dziecko.

Niedojrzałość układu neuroruchowego objawia się utrzymaniem niedojrzałych wzorców kontroli ruchowej. Mogą one występować pod postacią klasycznych objawów neurologicznych (patologii) bądź opóźnienia funkcjonalnego czy też rozwojowego danych dróg nerwowych. Niedojrzałość neuromotoryczna jest często uwarunkowana niezintegrowaniem odruchów pierwotnych (u prawidłowo rozwijających się dzieci odruchy pierwotne występują do 6 m.ż., a z czasem zostają zastąpione reakcjami posturalnymi). Badania wykazują bezpośredni związek między niedojrzałością układu ruchowego a osiągnięciami w szkole.

INPP a gotowość szkolna

Gotowość szkolna to nie tylko odpowiedni wiek metryklany. Aby dziecko mogło sobie poradzić w środowisku szkolnym powinno być w stanie: siedzieć nieruchomo, skupić uwagę na jednym zadaniu i nie rozpraszać się z powodu dodatkowych bodźców w otoczeniu, utrzymać w ręku i manipulować przyborami do pisania, kontrolować ruchy oczu konieczne do utrzymania stabilnego obrazu na stronie lub tablicy, a także potrafiły przystosować zmiany odległości patrzenia w odpowiednim tempie. Są to umiejętności fizyczne, które wiążą się z rozwojem i dojrzewaniem sprawności ruchowych i kontroli postawy. Idea szerzenia programów ruchowych w celu poprawienia umiejętności percepcyjno – ruchowych małych dzieci w celu zwiększenia efektów kształcenia jest propagowana przez wielu światowych specjalistów

Badania dowodzą, że u dzieci objętych programem ćwiczeń integrujących obserwuje się:

  • Znaczne zmniejszenie aktywności odruchów pierwotnych (ATOS, STOS i TOB)  i poprawę równowagi oraz koordynacji;
  • Poprawę w czytaniu i rysowaniu;
  • Poprawę w zachowaniu, dzieci szybciej się uspokajają.

(źródło: Sally Goddard Blythe, „ Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015)